Wednesday, January 31, 2007

العاصمة الملحقة

لو كنت وزير التخطيط العمراني
كنت كلفت احدى كليات الهندسة في احدى الجامعات المصرية العريقة
بالتخطيط والتنفيذ لمشروع العاصمة الملحقة
يتلخص المشروع في الاتي
انشاء مدينة في صحراء مصر المترامية الاطراف
ليس لهذه المدينة اي حدود مشتركة مع القاهرة حتى لا تعتبر امتداد لها وبالتالي يعتبرها الناس مكان محدوف
ربط المدينة الجديدة بالقاهرة ربط مباشر بطرق المواصلات العادية وكذلك وسائل الاتصالات الحديثة
انتزاع نصف الوزارات والهيئات الحكومية الموجودة حاليا في القاهرة ووضعها في هذه المدينة وذلك لتقليل عدد النازحين يوميا من الاقاليم الى القاهرة وهم غالبا من العاملين بدوواوين الوزارات او بالهيئات التابعة لها وكذلك تقليل عدد الوزراء المقيمين بالقاهرة والتي تسبب تنقلاتهم اختناقات مرورية

لو ده اتعمل مشروع تخرج واحد اشترك فيه كل طلبة قسم تخطيط ومدني وعمارة انا متأكد انهم هيعملوا مدينة مثالية وفي نفس الوفت هيتعلموا كتيير جدا هما والمعيدين والدكاترة ونحل جزء من مشكلة المركزية اللي خلت القاهرة تئن من ساكنيها

3 comments:

tota said...

عزيزى المهندس

تصورت منذ اكثر من ثلاثون عاما مصر الجديدة بنفس الوصف الذى تقترحه
وتذكرت من عشرون عاما مضت مدينة نصر كما وصفت ايضا
والقاهرة الجديدة وووووو
فى البداية تبدو العزلة وفى النهاية اتصال العمار ينهيها كجزء من المدينة ليعود الزحام متصلا مرة اخرى
هو هروب مخطط من الزحام بفكرة الزحف
الاوقع ان نتسائل لماذا الزحف على القاهرة لان باقى المحافظات تفتقر لكل شىء ولا عدالة فى شىء
ولو كانت كل محافظة هى القاهرة لما صارت القاهرة على ما هى عليه

تحياتى

مهندس مسلم said...

توتا
شكرا على المرور

طبعا انا متفق معاكي ان مدينة نصر ومصر الجديدة وكمان التجمعات ماهي الا امتداد لبالونه بيزيد فيها الهواء

عشان كده انا نفسي في مدينة في قلب الصحرا ولا حظي ان كل المناطق دي تابعة لمحافظة القاهرة وكمان على حدود القاهرة

احنا عندنا مشكلة مركزية كل حاجة الشغل والخدمات والترفيه حتى مركز في العاصمة

انا فكرت مرة زي ما السوق اتنقل من روض الفرج للعبور ليه ما نختارش صناعة معينة وننقلها قهرا الى مدينة من مدن الاقاليم

وانا كواحد شغال في صناعة البرمجيات عندي قبول تام لو كل شركات البرمجيات اتنقلت للواحات مثلا
طبعا خلال عشر سنين هتكون العيشة زي الجيش بس بعد كده هتفرق

ftataljanna said...

لا على فكرة ده مش هروب ولا حاجة

بالعكس دي فكرة بناءة جدا

صحيح المشكلة هيا هيا بس ده ليه بسبب زيادة اعداد السكان وده حاجة طبيعيه

الفكرة ممتازة

اقول لتوتة بقى

لو كان فكر ز ما حضرتك قلتى كان كل الناس اللى فى مدينة نصر ومصر الجديدة هايبقوا بس في حته المساحه اللى قبل ماهما يتعملوا قادرة تتخيلى اصلا

اوك

تبقى الفكرة وصلت

سلام عليكم :)