Monday, June 25, 2007

فكره

لو كنت وزير الطاقه كنت طالبت وزير الصناع (عشان بصراحه مش عارف مين فيهم المسئول)
باصدار قرار يلزم جميع مصانع السيارات في مصر بتصنيع سيارات تعتمد على الغاز الطبيعي بدلا من البنزين

ايام الحرب العالميه التانيه واجهت المانيا ازمه شديده في الطاقه كان النتيجه اكتشاف خطير هو اسالة الفحم

كمان السوق المصري سوق خصب جدا لتجار السيارات, وقرار ذي ده مش هيقلل من عدد السيارات او انواعها بالعكس دا هيدفع بالشركات الكبيره الى ايجاد حلول جيده لمشاكل تسيير السيارات بالغاز الطبيعي.

طبعا انتم عارفين ان مصر عندها احتياطي من الغاز الطبيعي يفوق بكتير البترول وكفايه اقوقلكم ان مصر بتصدر غاز بينما تستورد بنزيل
وبلاش نستفيض في موضوع تصدير الغاز عشان منقلبش المواجع

عموما الفكرة دي ممتازه وانا احب اسجل اني انا صاحب الفكرة وعايز نسبه من اللى هتوفره الدوله من استيراد البنزين

2 comments:

Dr.khaled said...

أنا بأؤيد المهنديس في ضرورة رفع الملف ده
لمجلس الشعب
واكون انا مؤيد انا كمان وليا نصيب من الفلوس اللي جاية
:)
واهو نهيص شوية

عصفور المدينة said...

الموضوع كبير يا باشمهندس الاحتياطيات كلها حتخلص في حياتكم إن شاء الله مش عارف أنا حاعيش ولا حافلت